Svar: Søvn, mad og høje skrig
13. oktober 2023
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng :)
Det lyder som om, at han er godt igang med at udvikle sig både motorisk og mentalt. Du beskriver en dreng, som rigtig gerne vil opleve - og som hellere vil sidde på arm, end han vil ligge på maven på gulvet. Det er naturligvis dejligt, at han er så glad for oplevelser, men det er stadig rigtig godt og vigtigt, at du lægger ham på maven så meget som muligt. Det er i maveliggende stilling, at han får styrke nok i ryggen til at kunne sidde, og det er også fra maveliggende stilling, at han lærer at krybe og senere kravle, derfor skal han lægges på maven flere gange dagligt:)
Du kan med fordel prøve at lægge ham foran et spejl, så han kan se sig selv, når han løfter sig op. Du må også meget gerne lægge dig foran ham, så han kan kikke på dig. Du kan prøve at lægge ham med maven på ammepuden eller lignende, så han bliver løftet lidt op, det kan gøre, at han måske synes, det er sjovere. Du kan også forsøge med f.eks. et Lamaze drejetæppe, som indeholder en drejeplade, som han kan ligge på maven på og dreje rundt. Du kan helt sikkert finde det billigt brugt, med den alder han har, vil han jo ikke kunne bruge det så længe, men det kan nogle gange hjælpe til at blive lidt længere tid på maven...
Det han også være, at hans frustrationer over at være på maven handler om, at han har svært ved at flytte på sig. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at trille omkring, dreje om sin egen akse og også skubbe ham under fødderne, så han finder ud af at krybe. Jo mere du kan tumle med ham og bevæge ham, jo bedre vil han kunne begynde at bruge sig selv, og jo mindre frustreret vil han blive.
Med hensyn til hans høje skrig, så er dette også helt almindeligt for hans alder og tegn på, at han begynder at øve lyde og dermed sit sprog mere og mere. Det er rigtig god stemme- og sprogtræning, han er igang med ;) Nogle gange kan børn skrige så højt, at de selv bliver forskrækkede over det.
Prøv at møde ham med forskellige pludrelyde, så han mærker, at du lytter og anerkender hans lyst til at øve lyde. Prøv f.eks. at lære ham læbelyde, hvor du siger "bbrrr" eller dybe svælg-lyde, hvor du prøver at brumme lidt til ham, så han hører, at man også kan sige dybere lyde. Når han skriger højt, når han f.eks ikke kan få fat i bideringen, så er det også, fordi han nu er igang med at lære, at han ved at skrige højt kan kalde på dig. Det er derfor rigtig godt og vigtigt, at du reagerer og sætter ord på "hov skat, kan du ikke få fat i bideringen, her er din bidering" osv. og at du smiler til ham, viser ham at du forstår ham osv. Alt sammen vigtigt for hans lyst til at udvikle sin kontakt og sit sprog mere og mere:)
Med hensyn til dagsplanen og rytmen, så ser mit forslag til en dagsplan, som er lavet ud fra dine angivne tider, således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre indtil ca. 7.30, hvor dagen begynder stille og roligt.
I står op, leger, tumler, pludrer og er aktive
Formiddag: 8.30-9: Ammes eller tilbydes flaske og puttes til dagens første lur, formiddagsluren.
Vågner og gøres klar til dagens første skemad
Sen formiddag 10-10.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos som topping og vand af kop. Må også meget gerne suppleres med lidt blød frugt i hånden at sutte på, hvis han virker interesseret i og klar til dette.
I leger, tumler, hygger, pludrer og er aktive
Frokost 12: Ammes eller tilbydes flaske, og puttes til middagslur, som er dagens 2. lur. tidspunktet kan variere lidt efter, hvor lang dagens første lur viser sig at være.
Eftermiddag 14-15: Vågner og ammes (eller får flaske) efter sin lange lur.
I leger igen, pludrer og hygger og er aktive sammen.
Sen eftermiddag 16.30: Ammes (eller tilbydes flaske) og puttes til dagens 3. lur, som ofte er den korteste lur. Tidspunktet for denne lure varierer naturligt i forhold til, hvornår hans middagslur ligger og hvor lang middagsluren er.
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos og vand af kop. Må også gerne suppleres med lidt frisk blød frugt, brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, hvis han virker parat til dette.
Ammes eller tilbydes flaske og puttes til natten ca. 19.30-20. Tidspunktet vil igen variere efter, hvornår han er stået op af sin 3. lur
Sen aften 23: Ammes eller tilbydes drømmeflaske og sover videre.
Midt nat 03: Ammes og sover videre.
Som du kan se, så ligner min rytme din, men der er lidt forskelle. For det første, så tænker jeg, at din dreng ikke kan puttes allerede kl. 08, hvis han er stået op kl. 7.30. Det er helt naturligt, at du har svært ved at putte ham her, og det vil være bedre, at du bruger tiden om morgenen på at stimulere ham rigtig godt motorisk og mentalt, og så giver ham mælk og putte ham til en formiddagslur.
Dette vil naturligt også ændre lidt på rytmen resten af dagen, så tidspunktet for hans lurer ændrer sig lidt. Men det vil stadig dække hans behov for 3 lure dagligt, det vil give plads til skemaden på de tidspunkter, som jeg tænker, at I normalt vil spise på. Samtidig vil hele dagens rytme naturligt spille ind på nattens forløb.
Jeg vil ikke anbefale dig, at du begynder at give mere end to måltider skemad lige nu. Når han bliver omkring 6 måneder, kan du introducere en morgengrød kl. 7.30, når I står op, men det må gerne vente lidt. Lige nu vil det være fint med grød om dagen og grøntsagsmos om aftenen.
Det er helt okay, at du gerne vil gå over til flaske, og jeg vil her anbefale dig, at du udskifter en amning af gangen med flaske. Det vil sige, at du kan beholde flasken om dagen, som han allerede får, og du må gerne give denne før middagsluren, hvis du fornemmer, at det er med til at give ham en længere lur midt på dagen. Derudover kan han f.eks. få en flaske sen aften kl. ca. 23, som en drømmeflaske - hvorefter han forhåbentlig vil kunne sove et lidt længere søvnstræk, før han så melder sig igen.
Jeg ved ikke, hvor hurtigt du ønsker at gå over til flaske, men du skal naturligvis gøre det i et tempo, som du fornemmer kan fungere for både dig og din dreng. Det er rigtig godt, at han er vant til at få flaske før sin middagslur, det vil naturligt hjælpe jer til at skifte helt over til flaske.
Hvis du følger mit forslag til rytme og dagsplan, så burde din dreng få både mad og mælk nok hele dagen igennem, og så burde hans opvågninger om natten ikke skyldes, at han er sulten. Han kan dog sagtens vågne op og ligge uroligt, fordi han drømmer og der udviklingsmæssigt sker meget med ham lige nu:)
Det er ikke nogen god idé at indføre ekstra grød om aftenen, da for meget skemad i maven før natten ofte vil virke modsat, så han vil blive endnu mere urolig og sove dårligere - fordi han ikke er ældre end han er. Du vil altså ikke opnår den effekt du søger, faktisk tværtimod.
En drømmeflaske kan derimod være en god idé, da det faktisk nogle gange godt kan gøre, at han sover et længere søvnstræk, så det er bestemt et forsøg værd at give ham en flaske sen aften, før du selv går i seng:) Hvis du er meget træt om aftenen kan far også give drømmeflasken, det vil gøre det lettere for dig at gå tidligere i seng og dermed få nogle sammenhængende timer søvn, før jeres dreng igen vågner og melder sig, hvilket kan være rigtig rart:)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske